Medlemmar. Mysterier. Möjligheter.

Det är intressant att svt, som public service bolag, betjänar allmänheten med att belysa medlemsnedgången i frikyrkan i allmänhet och i Frälsningsarmén i synnerhet.

Visst är det av allmänt intresse hur det går för kyrkan i Sverige! De religionsrädda människorna anar inte hur mörkt mörkret skule bli om inte Gud lät sitt ljus skina över vårt land genom kyrkan. Vi som är kyrkan, Kristi kropp, och inte endast står som medlemmar i en matrikel, behöver också höra lite stenar ropa om hur läget är.

I dagens morgonsoffa fick vår informationschef Bert Åberg tillfälle att samtala lite om frågorna. Se här. Vad blir det av Frälsningsarmén när vi under de senaste 20 åren tappat fyra av tio medlemmar? Statistikkurvan dras ut och om tio år är det ingen kvar.

SVT ville med tydlighet illustrera den utvecklingen genom gårdagens reportage från Falun. Gamla goa människor som känner sig fina i den uniform de haft i 50 år. Jag hedrar dem. De är inte bekymrade över att de inte är moderiktiga och tidsåldersrelevanta. De lägger sin energi på att göra något för de som hamnar vid sidan om i sin kommun. De är inte projektinriktade för en fråga i taget så länge det är kul utan trogna sin frälsare och Herre intill döden.

Det ligger alltså inte i journalistikens intresse att skildra de delar där det finns tillväxt och framgång. Som att kåren i Halmstad ökat med 350% på 8 år. (Tack Peter M för den uppgiften!) Men det tycker naturligtvis jag och vi andra i Frälsningsarmén är relevant.

Det här med statistik är naturligtvis ett viktigt redskap (tänk på det, alla med det ansvaret i våra kårer) men vi räknar också med Gud. Hur han går till väga är för oss ett heligt mysterium.

Se till exempel på hur han gjorde för att få ögonvittnen som skulle gå ut i hela världen. De skulle berätta att Jesus från Nasaret är Guds son och den som räddar alla människor från synd. Först var de tolv medarbetare kring Jesus. Sedan 72 som engagerade sig ordentligt. Supportergruppen bestod av tusentals. Sedan blev de kring tolv igen men minskningen fortsatte ned till bara närmaste familjen som såg Jesus dö. Statistikkurvan var då så att säga i botten. Jesusrörelsen var utan medlemmar och frivilliga. Men något hände. Han som var död uppstod. Han sökte upp de förvirrade få. Fördjupade deras förståelse för hur Gud räknar. Den helige Ande kom över dem och resten är 2000-årig historia.

Visst ska vi räkna medlemmar. Framförallt skall vi räkna med Guds mysterier. Han kallar fortfarande människor in i möjligheterna som det är att vara frälsningssoldat i en Frälsningsarmé. Där är perspektivet inte korta projektengagemang utan en livslång, nådefylld gemenskap med Gud.

Gör ett reportage om det goda livet, ni på svt!

2 responses to “Medlemmar. Mysterier. Möjligheter.

  1. BjörnMaria Lalander

    Det går hand i hand med att vi sällan får se goda nyheter i Rapport tex. det negativa tycks ha förtur och olika avslöjarprogram gräver fram orättvisor. Naturligtvis är det bra men för sällan görs en helhetssyn som inte sällan visar på det motsatta av vad man gjort ett program om, för att belysa vadå och varför? På Svt är majoriteten sekulära och hedningar och det objektiva förpassat till gömmorna. Med statistik kan du även bevisa vad du vill!
    Pax et Bonum Björn-Maria Lalander

  2. Tack för detta inlägg! Ja Det är Gud som utväljer sitt folk inte SVT.
    Var, hur och när det vet bara Herren själv, men visst kommer det att bli som Herren vill alltid.
    Det kan vara upp och nergångar men Herren utrustar hela tiden sitt folk, dem som är villiga att hålla sig till Guds ord och tron på Jesus Kristus.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s