Kristna mot kristna i debatt om främlingsfientlighet

Ett debattinlägg i tidningen Dagen idag (läs här) används starka ord kring viktiga saker. De tre författarna påstår att artiklar författade av Mats Tunehag, och publicerade på Svenska Evangeliska Alliansens (SEA) hemsida är ett uttryck för att SEA sprider främlingsfientliga åsikter.

Frälsningsarmén nämns i sammanhanget eftersom vi tillsammans med många kyrkor och individer är delaktiga i detta svenska och internationella evangeliska nätverk. Den ideologiska grunden för detta är Lausannedklarationen och senast inte minst Kapstadsöverenskommelsen. Det är främlingsvälkomnande dokument.

Kommentarerna under debattinlägget och blogginlägg av SEA:s orförande Stefan Swärd bemöter både sakfrågorna och blir en debatt om debatten.

Frälsningsarmén har inga problem med att finnas med i sammanhang som den evangeliska alliansen utgör och där finns även representanter med från de kyrkor och samfund som artikelförfattarna representerar.

Det är viktigt för kristna att iaktta sin samtid och ha både förnuft och andlig klarsyn när vi tolkar det som sker i vår värld. Mats Tunehag formulerar sig utifrån sina erfarenheter och kunskap och har ett ordval som inte jag skulle använda. Däremot lyfter han fram en viktig allmän fråga om att de ideologier och strömningar i tiden som resulterar i förtryck, våld, kränkning av människovärdet, lögn, egoism och liknande måste kunna granskas.

Visst uppstår det problem i debatten när människor klumpas ihop i svepande kategorier som muslimer eller kristna eller evangelikaler eller ortodoxa. Kan det undvikas eller behövs överdrifter för att fånga uppmärksamhten?

Debattinlägget avlutas med följande stycke:

Som evangelikala kristna känner vi ansvaret att lyfta denna fråga. I våra ögon är alarmistiska och konspiratoriska budskap som målar fiendebilder och uppmuntrar till misstänksamhet så långt ifrån evangeliska man kan komma. Församlingens kallelse handlar om något helt annat, att gestalta Guds rike genom att välja tolerans, respekt, medmänsklighet och öppenhet.

Huruvida Tunehag i sina artiklar, och därmed SEA, har konspiratoriska budskap och uppmuntrar till misstänksamhet får bedömas av var och en. Kanske kristna i nerbrända kyrkor i Afrika har en annan åsikt än de flesta svenskar. Jag står också för att vara tolerant, respktfull, medmänsklig och öppen. För mig innebär det också att jag behöver vara vaken för att det finns ondska i välden och att mörka underströmmar (oavsett politikt eller religiöst ursprung) skall exponeras av sanningens ljus.

Det finns anledning att ha respekt för Jesu ord i utsändningstalet, Matteusevangeliet 10:16-17

Jag skickar er som får in bland vargar. Var därför kloka som ormar och oskyldiga som duvor.  Akta er för människorna.

Utgången av att sända ett får in i en vargflock är inte oviss. Det är en stark bild som manar oss till vaksamhet och klokhet utan att behöva bli aggressiva.

Det finns sällan en vinnare i debatten när goda kristna ger sig på andra goda kristna. Möjligtvis blir det jämnt lopp i att vi inser att vi behöver varandra och Guds nåd för att rädda de människor som lever ensamma och utsatta.

3 responses to “Kristna mot kristna i debatt om främlingsfientlighet

  1. Pingback: Samma muslimfientlighet här som där : Vem är min nästa?

  2. Pingback: Är Mats Tunehag främlingsfientlig eller bara islamkritisk? « Hela Pingsten

  3. Pingback: Är jag en främlingsfientlig islamofob? | Mats Tunehag

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s