Första gångens förväntan. (Toronto 1)

Nu är jag snart på väg till min första internationella konferens för ledare. Och jag är på väg till mitt första besök i Canada, Toronto. (Mer om konferensen här.) Och sedan mitt första möte med New York, där det blir en semestervecka. ( I old York, i vackra Yorkshire har jag varit tidigare!)

Vid en internationell ledarkonferens i Frälsningsarmén samlas alla Territoriella ledare och en del från Internationella högkvarteret. Det känns riktigt bra och förväntansfullt att i lugn och ro vara med, utan någon särskilt medverkan som ligger på mitt ansvar.

Jag känner igen denna välsignade känsla från tidigare. Att ha öppna sinnen för nya platser och nya människor. Att vara förväntansfull inför Guds beröring och tilltal i nya sammanhang; i små vardagssituationer så väl som i samlingarna med samtal, tillbedjan och undervisning.

Nu har jag ju förmånen att få vara med om detta i kraft av min tjänst. Men min erfarenhet är också att vi skall vara måna om att planera in erfarenheter som dessa. Det behöver inte vara den långa resan eller det märkvärdiga sammanhanget. Bara något tillfälle då jag anstränger mig att söka Gud lite mer, höjer förväntan på hans tilltal lite tydligare, söker mig till nya sammanhang och nya människor med öppen nyfikenhet.

(Har du inga egna förslag till detta så kan jag rekommendera att du anmäler dig till konferensen Bygget i Halmstad eller Uppsala. Eller varför inte helt drastiskt få med någon bekant till Frälsningsarméns Europeiska konferens i Prag, 12-14 oktober.)

Förväntan är ju en ännu icke uppfylld erfarenhet som behöver förberedas med lite fakta, med aptitretande information. De ämnen som står på programmet i Kanada verkar lovande.

Varje morgon är det bibelsamtal i grupp med rubriken Det andliga livet. Sedan kommer det att vara ett ämne varje för- och eftermiddag med en inledande presentation följt av gruppsamtal och plenarie diskussion med feed-back.

Ämnena som kommer att presenteras är: Kvinnor, tjänst och ledarskap; Försakelse och egen försörjning; Utbildningsmaterial; Ungdomar och barn; Niagarafallen (oj, det var visst en dagsutflykt. Bifalles enhälligt  med acklamation!); Evangelisation och lärjungaskap; Ledarskap; De marginaliserade samt Integrerad mission.

Min tanke är att hålla denna blogg uppdaterad med små reflektioner från dagarna. Ambitionen är också att skriva en engelsk upplaga. Jag hoppas att den kanadensiska sommaren inte helt tar musten ur mig.

Nu förväntar jag mig först en god resa Stockholm – London – Toronto. Undra vad de bjuder på för mat?

P.S. Väl framme får jag klart för mig att konferenshotellet ligger i grannkommunen Mississauga. Kul namn.

Leave a Reply

