Vardagsdramer och vardagsänglar – på riktigt

Du har kanske redan mött dem ansikte mot ansikte, eller kommer att göra det, i en annons nära dig. Lotta som inte missat ett enda noréndrama. Per och Per-Uno som räddat fler liv än killarna i Baywatch. Britt-Marie som vet mer om droger än Ozzy och Tommy Lee tillssammans. Ann-Christine som följer Desperate Housewives varje kväll, året runt. Du kan annars se dem och läsa lite mer här.

Vad vill Frälsningsarmén med denna annonskampanj? Vi vill verklighetsförankra livet.

Det är verkliga frälsningssoldater som är på bilderna. De har själva upplevt Guds kärlek och kraft att förvandla. De har pluggat psykologi, sjukvård, bibelkunskap, socialstyrelsens normer och andra regelverk. De har lång erfarenhet av att möta människor. De är ledare och tjänare. De ser till att vi finns där för människor när konjunkturen går upp och när den går ner. De har för länge sedan genomskådat tv-dramernas glättiga yta. De har också genomskådat den utsatta, fattiga och hemlösa människans tunna och ofta smutsiga yta.

Under den ytan ser de en människa med evighetsvärde. Nykter eller berusad. Utslängd eller omsluten. Villrådig eller viljestark. Varje människa har rätt att bli sedd och erbjudas hopp.

Verklighetsförankring i detta sammanhang är inte endast en socialrealism och att peka på problemen. Vi vill också lyfta fram att Frälsningsarmén jobbar långsiktigt med hela människan. Vi sysslar inte med projektinsatser som varar så länge pengapotten från myndigheter räcker. Vår uthållighet grundar sig på en tydlig identitet och kallelse samt pålitliga finansiärer. En stor del av gåvorna kommer genom samarbetet med vanliga svenskar. Bidragsgivare kallas de i vanligt tal. Det är människor som är våra medarbetare. Vi delar samma svenska verklighet där vardagsdramer ständigt pågår och vi delar en längtan att göra något medningsfullt åt det.

Lika seriöst och proffessionellt som Lotta, Per, Britt-Marie och de andra utför sina uppgifter, lika seriöst vill vi engagera våra medarbetare. Därför erbjuder vi alla autogiro givare att bli Vardagsänglar. Lite kul, men framför allt seriöst. (Läs mer här.) För livet är ju på riktigt. Det går inte i repris.

Annonskampanjer har sin tid.Vardagslivet pågår alltid. Den stjärnstatus vi erbjuder har inte sin grund i att alla ser en som framträder utan att En framträder som ser alla.

Jesus: Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd.

Johannesevangeliet 10:10

2 responses to “Vardagsdramer och vardagsänglar – på riktigt

  1. Leena-Karie Nilsson

    Jag har ofta hört “vi har inte råd att annonsera våra aktiviteter på kåren i tidningen för det är så dyrt” hur har Frälsningsarméns Högkvarter finansierat denna stora annonskampanj?

    • Hej Leena-Karie!
      Det är en mycket relevant fråga. I budgeten för året så finns en summa för information där bl.a. dessa annonskampanjer är med. Det täcks av inkomster som inte kommer från kårer utan av andra inkomster. För att få ut maximalt av det budgeterade beloppet annonserar vi endast i tidningar som erbjuder minst 80% rabatt.
      Snart kommer vi också att ta fram en utvärdering om huruvida annonserna också givit resultat i fler bidrag till vårt arbete. Mycket av det kommer ju i förlängningen kårens arbete till del.
      Bön, budgetarbete och framförhållning i målmedveten information tror vi är en god kombination.
      Marie

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s