Mindfulness och mat. Vad kokar det ned till?

Det har publicerats en bok av en buddhistmunk (Thich Nhat Hanh) och en forskare i näringslära (Lilian Cheung) som handlar om att äta med mindfulness. En av författarna uttrycker det som “ett förhållningssätt som kräver ständig övning, livet ut. Det är inte en diet eller kur.” Så missvisande det då är att boken fått den svenska titeln “Gå ner i vikt med mindfulness.” Artikeln jag läst är från Svenska Dagbladet. Läs här.

När jag läser artikeln bekräftas de slutsatser om mindfulness som jag tar upp utifrån tidningen NODs senaste nummer. (Läs blogg här.)

Det råder alltså inget tvivel om att denna lära om och träning i sinnesnärvaro har en tydlig koppling till Buddhismen. Riktigt lurigt att förlaget då låter titeln handla om det oförargliga i att gå ner i vikt.

Ett exempel om vad det handlar om ges i artikeln. Så här ska hamburgaren ätas:

“Ge hela din uppmärksamhet till brödet, köttet, såsen, den smälta osten och salladen. Ät helst i tystnad utan att surfa på mobilen eller datorn eller läsa en tidning samtidigt. Känn tacksamhet för att du har råd att välja mat du vill äta och fundera på alla som varit inblandade i processen för att ge dig den här hamburgermåltiden.

Upplev alla smaker, sälta och kryddning, konsistensen av de olika delarna av burgaren, hur varma och kalla de är och lyssna till ljudet när du tuggar. Ät långsamt och andas djupt mellan varven. Fundera på vilka tankar och känslor den här maten väcker.”

Jag kommer att tänka på gamla hederliga råd som jag fick lära mig. “Låt maten tysta mun!” och “Tugga maten innan du sväljer den!” Det behövs ingen mindfulness doktrin för att lära ut sund matkultur. Som mindfulness ätandet beskrivs så ser jag framför mig också en inåtvänd och självcentrerad måltid.

Så mycket trevligare är det inte då att praktisera de exempel Jesus ger oss. Be bordsbön och tacka Gud tillsammans för maten och för alla som medverkat till att den kan föda din kropp. Följ Jesu exempel av att dela måltider (säkert långa och pratsamma) med människor av olika slag. Var generös och gästfri. Tänk på andra och inte bara på dig själv.

Dock måste jag inse att hela mindfulness vågen kommer som svar på behov som finns. Det är behov av frid i själen, av andlighet och djup och av redskap för att hantera livets alla frågor, förväntningar, höga tempo och vägval.

Finns det andra svar och livsmönster som kan möta de behoven? Visst finns det det. Men då måste man överge medelsvenskens väg att konsekvent undvika frågor som handlar om att omvända sig till Jesus, försonas med Gud genom att bekänna sin synd, sin bortvändhet och ta emot erbjudandet av ett nytt liv. Av nåd.

Det goda som kommer ut av mindfulness med dess olika kopplingar – om det är ätande eller arbete – är att vi som är kristna får en liten spark i baken när det gäller att praktisera originalet. Den balanserade, kärleksfulla, utgivande och heliga gemenskapen med varandra och med Jesus.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s