Kuddkrig på riktigt

Det är ju på riktigt att barn blir hemlösa. Jag har faktiskt inte mött någon drabbad, mig veterligen, men runt om i vårt land har jag medarbetare som lever nära dessa barn och deras familjer. 735 barn i Sverige blev  hemlösa under 2011. (Läs mer om Frälsningsarméns kampanj här.)

Innan barnet, förhoppningsvis med någon vuxen och kanske syskon, börjar vandra runt mellan tillfälliga boende så har de oftast levt en längre tid med stor otrygghet.

Så här berättar några av mina kollegor i Frälsningsarmén:

Vi har mött vräkta barnfamiljer som hänvisats till nerslitna vandrarhem! Vi har inte fått in någon i vårt center men det förekommer i vårt område Kista-Rinkeby stadsdel. Här lever vartannat barn i fattigdom. Trots ensamstående föräldrars enorma kamp med ekonomin så klarar dom inte sig med bara en lön. Det är stor misär i området, vi märker det mest när ungdomarna berättar att dom inte har någon mat hemma att äta, inga skor och kläder för säsongen osv.” Major ann-Christin Holten, Frälsningsarméns center i Akalla.

Kapten Carolina Nilsson som är föreståndare på Sociala Centret vid Hornstull delar sina erfarenheter: (Carolina är huvudpersonen i ett avsnitt om Från Sverige till himlen. Se min blogg här.)

“Om vi får hit familjer som hotar att bli vräkta så försöker vi förhandla med hyresvärden ang avbetalningsplan, om det beror på obetalda hyror. Går inte det försöker vi med socialtjänsten och i sista hand försöker vi lösa det ekonomiska själva eller i samarbete med annan frivilligorganisation. Vi letar även fonder. Problemet är att det inte så ofta beror på obetalda hyror utan mer på att de har bott inneboende och i andra hand och nu inte kan bo kvar av olika anledningar. Och eftersom bostadssituationen är som den är så kan de inte få en ny lägenhet, utan hänvisas av socialtjänsten till olika akuta lösningar. T.ex något hotellboende, där man har samlat alla andra hemlösa familjer. Stockholm behöver mer hyreslägenheter!!!!!”

Men, nu består Fräslningsarmén också av Guds barn som lever i Guds rike och därför stannar vi inte upp vid att dystert konstatera hur människor lider och hur orättvist samhället är.

Vi drömmer drömmar. Vi ser i tro en framtid som Gud visar oss på. En möjlig vision. Carina nämner om det.

Det [mellanboende för barnfamiljer] skulle vara en dröm! Men jag tror inte att vi hittar ett hyreshus till salu! Men kanske i någon mindre skala skulle kunna bli möjligt. Skulle önska att det fanns mindre boenden för personer som genomgått eller bestämt sig för att leva utan missbruk också. Kanske 7-8 lägenheter tillsammans med möjlighet att träffas och tjöta [göteborgska, min anm.], laga lite mat eller titta på tv. Många börjar missbruka igen efter behandling bara för att de är så ensamma.”

Den drömmen delar jag med Carolina. Jag tror på möjligheten av ett nytt slags kollektivboende (vilket för övrigt ökar i popularitet som alternativ till bostadsrätt). Tänk ett hus där det finns lägenheter att hyra på vanligt sätt, blandat med genomgångs boende för de som är i en fas av omstart i livet. Man har både sitt eget och ett fritt val av gemensamma måltider och umgänge. Där finns ingen uppdelning av “behövande” och “hjälpare”. Alla får ge och ta emot av den nåd och kärlek som Gud förser med.

Där skulle jag vilja ha ett kuddkrig så att fjädrarna ryker. Finns det någon som vill vara med på riktigt? Inget barn skall behöva leva utan en egen säng att sova i.

8 responses to “Kuddkrig på riktigt

  1. å lyssna gärna på dagens kaliber. Blev så arg så jag tuggade nästan fradga. Det ska inte vara så i samhället.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=5065375

  2. 735 barn är 735 barn förmycket

  3. Erik Johanssson

    Halleluja! …Jag vill, jag vill!

  4. 735 barn är väldigt många barn!

Leave a Reply

