Från ord till handling – nu gäller det att avstå

Jag har funderat länge på vad jag skall försaka, avstå. På söndag börjar Frälsningsarméns årliga försakelseinsamling. Det går an att i teorin och med ideologin tala om att vi skall avstå något för att i stället ge pengar till dem som lever i ständig försakelse. Det handlar ju inte heller om att i stundens ingivelse ge vad jag råkar ha i plånboken. Det är en hel vecka av genomtänkta handlingar.

Tänka går väl an. Men nu skall det snart till handling. Till sist måste jag bestämma mig och jag har bestämt mig. Jag skall avstå ost och att äta ute. Jag skall inte storhandla till helgen utan leva på vad som finns i skafferiet. Jag skall minimera tiden vid datorn och ta tid för eftertanke och hjärtats samtal med Gud.

Men detta ger inte så många kronor till dem som har stora möjligheter att komma ur fattigdomen – med vår hjälp. En tanke har återkommit den senaste tiden. Jag skall ge en veckas lön. Den tanken är jag inte så glad åt. Så jag har kommit på en del mindre kännbara alternativ. Men veckolönen återkommer. Så är det när Gud talar genom den helige Ande. Tanken återkommer. Och återkommer. Då ska man lyda. Så då gör jag det. Att släppa kontrollen och praktisera tillit till Gud är på sätt och vis också en försakelse.

Det finns ett mycket fint häfte som vår avdelning för Internationell Utveckling tagit fram. Där presenteras våra partnerländer. Indien, sydvästra territoriet, Södra Afrika, Uganda och Tjeckien. Där finns också Tacksägelse- och böneämnen. Häftena finns på alla Frälsningsarmé kårer men du kan också beställa från mig. tcexpedition@fralsningsarmen.se. Uppge namn och adress.

När jag bodde i Ukraina hade vi också försakelsevecka. De fattiga i öst kunde också avstå. Insamlingen där gick till Frälsningsarmén i Liberia. Detta är inte de stora rubrikernas insamling utan den uthålliga, trofasta, långsiktiga tjänstens arbete.

Pg numret du använder för att skicka in de pengar du avstått ifrån är 90 04 80-5, märk “försakelseinsamlingen”. Eller bankgiro 900-4805.

Välkommen med in i försakelseveckan.

Leave a Reply

