Från India land bak Himalayas rand

Ibland får man som ledare fina oförtjänta gåvor. Igår blev jag välsignad med några från Indien. Då fick plötsligt stroferna från min gamla skolsångbok liv. Jag tror det är Lennart Helsing som står bakom rimmandet:

I India land bak Himalayas rand, där händer det konstiga saker ibland. Där bodde en trollkarl som trollade så att åtta blev nitton och nitton blev två.
Han trollade så att ett berg kunde bli en fettisdagsbulle med vispgrädde i, och vattnet som flöt i en flod ett, tu, tre förvandlades till både kaffe och te.

Faktiskt har vatten förvandlats till te. (Vad annat kan ske i Darjeeling!) Eller åtminstone har oren vattenbrist blivit en ren tillgång. Ledaren för den lilla Frälsningsarmé kåren valde själv ut sitt favorit te till mig och så fick jag också Gorkha folkets speciella kniv, en kukri. (Det är från det folket det berömda Brittiska Gurkha Rifles regimentet kommer.)

Det är vår medarbetare på Frälsningsarméns Internationell Utveckling, Lena Wickberg, som nyss kommit hem från Darjeeling efter att ha avslutat ett vattenprojekt och formellt invigt vattenposten. Här ser ni några bilder från hennes besök. De talar för sig själva.

  

Eftersom vi är många människor som på olika sätt bidrar med gåvor till Frälsningarméns Internationella arbete så är det på sin plats att kårledarens tackbrev återges här.

Kära kamrater i Kristus,

Vi som är frälsningssoldater och övriga bybor i den avlägsna byn Samsu, i västra Darjeeling, vill uttrycka vårt hjärtliga tack till alla salvationist vänner i det Svensk-Lettiska Territoriet.

Tack för er generösa omsorg och kärlek som ni visat oss, efter den förebild som finns i Jesu Kristi kärlek, genom att ekonomiskt hjälpa oss med ett dricksvatten projekt.

Nu kan vi dricka och använda rikligt med rent och färskt vatten vilket innebär att en frisk grupp människor kan ge er sitt stora tack.

Tyvärr kan jag inte låta er alla smaka på det goda teet jag fått men ni får smaka sötman av tacksägelse från människor som välsignats av Gud genom er medverkan. Den lilla gruppen som utgör medlemmarna i Frälsningsarmé kåren har genom detta projekt också vittnat för alla byborna om vem deras Gud är. Vi tror på en Gud som lär oss att inte bara skaffa rent vatten för egen del utan även välsigna våra grannar med levande vatten.

Det var alltså ingen trollkarl i India land som fixade vattnet utan vanliga människor. Frälsningssoldater i Indien gav sina liv till sin by och vi har givit något av vårt liv till dem. Inkarnation, gudomligt liv genom mänsklig kropp, kan man också kalla det. Alla blir glada och Gud får äran. “Fettisdagsbullen med vispgrädde i” får du fixa själv.

Du kan läsa mer om givandets glädje och praktisera det i samband med vår årliga försakelsevecka. Smaka på det ordet! Läs mer om vad det är i denna artikel.

Följ gärna vad vi tillsammans uträttar genom Frälsningsarméns Iternationella Utvecklingsarbete på deras Facebook sida.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s