Tagit oss tid

Vi får massor med tid. Men det är ju upp till mig vad jag använder den till. Mitt i alla givna arbetstimmar och hemmasysslor så finns det också valmöjligheter.

Nu är tiden slut som jag och mina närmaste medarbetare tog oss. Nästan två dagar i slutet på veckan var jag tillsammans med Johnny och Eva Kleman, chefsekreterare och programchef. Efter att jag har varit lite drygt ett år i denna tjänst så var det moget att ännu en gång ta lite extra tid med Gud. Bedja, lyssna, samtala och förvänta tilltal om vad vi ska prioritera och ha för riktning.

Det är spännande att ta tid med Gud. När det gäller framtiden så är ju han redan där. Det är alltså förhållandevis okomplicerat att då fråga honom – hur han ser den plats och det uppdrag som han vill tilldela Frälsningsarmén när hans rike skall gå framåt.

Jag tänker på hur Jesus gjorde. Han var mycket målmedveten om vad han skulle uträtta och hur det skulle gå till. Ändå så betraktade han hela tiden sin Fader för att ha koll på vad som skedde i himmelen – och sedan återspegla på jorden det han såg. (Johannesevangeliet 5:19)

Så, nu har Eva, Johnny och jag varit tillsammans för att försöka se och förstå vad vi och Frälsningsarmén skall rikta in oss på och hur det kan gå till. Vår bön och vårt samtal har fått som resultat att Gud har gett oss ett litet frö.

Ett frö, vilken växt det än gäller, har mitt i sin litenhet den fullständiga genetiska koden till vad det skall bli. En ringblomma, en stor björk, en morot eller en vinbärsbuske. Hela det kommande resultatet finns förborgat i fröet.

Nu ska vi ta vårt lilla frö till Ledningsrådet på tisdag. Den fantastiska gruppen av ledare skall välja jordmån, börja vattna, lägga till och dra ifrån och ta det totala vårdnadsansvaret. Efter sommaren skall vi möta några fler ledare till konferens och börja ansa, vattna och vårda lite mer. Sedan tror vi att plantan är mogen att delas och planteras ut i landet. Redo att börja bära frukt. Som ger fler frön som kan planteras.

Visst är det spännande att ta sig tid och vara med Gud. Han använder tiden väl när vi kommer till honom och ber om att få se genom hans ögon. Han möter de tankar vi ger honom och tillför insikter vi inte tänkt på. Och vi tror att fröet som vi åkte hem med efter dessa dagar heter Vision 2020.

Leave a Reply

