Det sjunger om Whitney

Det var en stark upplevelse att vara med om Whitney Hustons begravningsgudstjänst i går. Det var gospel. Närvaro. Passion. Liv.

Den stora gospelkören kopplade ihop lovsång och sorgelåt med sitt uttrycksfulla framförande. Det tog tag i mig på en gång. Kanske för att det är något av min favoritmusik när det gäller att uttrycka något som behöver mer än ord. Men det var också så äkta. Så på riktigt.

Det handlade om en männsika och hennes liv. Inte en världskändis. Det påpekas riktigt i SvD att den ensamma kameran hade betydelse för att man var med om en äkta hyllning. Där fanns inga speciella producentrgrepp eller bildregi utan bara en inbjudan att vara med.

Minnesorden gällde en människa som berört kollegor, vänner och familj med sin unika person och talang. Sångerna var om Witney, livet och Gud. Det var vittnesbörds- och väckelsemöte mitt i alltihopa. Stevie Wonder, min alla tiders favorit, nämnde i förbigående om att vi skall vara beredda för Jeus återkomst. Med den gudsnärvaron i sitt liv är det helt naturligt att en hel del av hans sånger har både lovsångston i sig och profetisk karaktär. (T.ex. album som Songs in the key of life och Innervisions. Jag måste sätta på mina gamla LP plattor!)

Jag noterade också att det fanns en bekant symbol på det röda tygskynket som hängde över pulpeten i Baptistkyrkan. Ett kors i kombination med en krona. Lite annan design än den vi har i Frälsningsarmén (se bild.), men med samma innebörd.

Genom tron på Jesu död, vad hans kors står för, så får jag ta emot Härlighetens krona – eller Rättfärdighetens segerkrans som den nuvarande översättnigen av 2 Timoteusbrevet 4:8 säger.

Mitt i alla djupa, innerliga och tacksamma ord om Whitney så fanns ju också medvetandet om de många tragiska årens missbruk. Jag är nog inte den ende som tänker – varför blev det så? Hon kunde dela sin orubbliga förtröstan på Jesus och hade alltid sin Bibel med sig, varför befriade Gud henne inte då från drogernas djävulska nedbrytande makt?

Jag ska inte spekulera i saker jag inte vet något om men en sak gav begravningshögtiden besked om. Oavsett vilka svagheter en människa bär med sig i livet och vilka sorger vi kan ha orsakat oss själva och andra så blir aldrig den sviken som håller fast vid Guds löften.

Därför sjunger det fortfarande om Whitney både på jorden och i himmelen. Jag tror att Jesus själv sjunger för henne, med ett spänstigt vibrato, I, I, I will always love you, ou, ou.

Videoklipp finns att se från bl.a. BBC och CNN.

2 responses to “Det sjunger om Whitney

  1. Läste Din hänvisning till bibelordet om ”livets krona”.
    På Soldatpassets pärm står ”VAR TROGEN INTILL DÖDEN SÅ SKALL JAG GIVA DIG LIVETS KRONA” från Upp 2:10b (1917års översättning). Vi har alltid hänvisat till den versen i skolinformation om symbolen med krona, som också finns på emblemet.

Leave a Reply

