Aningslös andlighet

Det är ju inget nytt att männsikor tror på andeväsen. Svenska Dagbladet redovisar idag en undersökning om huruvida folk tror på “spöken”,  på att människor går igen eller att man kan ha kontakt med, förnimmelse av en död person.

Ett citat av universitetsadjunkt Sara Duppils är säkert tidstypiskt. Hon kommenterar att 311 000 tittare såg Sjuans program “Det okända” för en vecka sedan.

“När människor tittar på sådana program blir det som en bekräftelse på deras tro. Jag tycker att det är helt jämförbart med gudstjänsterna som sänds på SVT.”

Helt jämförbart? Jag har faktiskt aldrig tänkt på hur mycket tro som bekräftas i olika slags program och företeelser. Söndagsutflykten till shoppingcentret kan ju också bli en slags kulthandling som ersätter familjegemenskapen i kyrkan. Handlar det bara om att tro på vadsomhelst? Eller har människor en tro som styr deras liv utan att de ens vet om det?

Nog vill jag hoppas på att människor vågar ställa lite högre förväntningar på den andlighet de vill ha i sina liv. Utan att gå in på alla varianter av destruktiv andlighet så borde varje andligt intresserad person ställa några kvalitetskrav. Man bör ju minst veta vem anden kommer ifrån och inte naivt tro att jag som människa kan kontrollera den osynliga världen efter mitt behag.

Kristen tro är mycket andlig. Den Helige Ande är en del av treening Gud. Det är Jesus ande som bor i varje människa som har tagit emot syndernas förlåtelse i Jesu namn. Det är helt tydligt och klart att den Ande som kommer från Gud, är god, evig och samverkar med oss så att vi blir lika Jesus och inte någon annan.

Vill du ha lite god vägledning i sunt och sant om en god ande så läs Johannes första brev, början av kapitel 4. Kriteriet som ges är vem anden erkänner som herre.

Ett exempel i den unga kristna kyrkan på hur det går när Guds Ande möter andra andar finns i Apostlagärningarna kapitel 19:11-20. Guds Ande helar sjuka genom Paulus. Det ledde till en konfrontation med onda andar. En del som nyss blivit kristna erkände tidigare trolldom och deras litteratur i ämnet brändes.

Religionsvetare konstaterar alltså att det finns ett ökat intresse för tron på andar. Det är viktigt för mig (och underbart) att kunna säga att kristen tro, och Frälsningsarméns existens, inte handlar om andliga intressen utan en livsförvandlande gemenskap med treening Gud. Ande, kropp och själ i en god gemenskap.

6 responses to “Aningslös andlighet

  1. “Eller har människor en tro som styr deras liv utan att de ens vet om det?” Dett om nåt gäller alla religioner kära du. Skillanden på den typen av andlighet som togs upp på kvällöppet igår är att den inte tvingas på människor utan dom söker den själv. Dörrknackare som försöker värva meddlemmar till sina kyrkor och religioner dom om några vill hjälpa deras kyrka att styra människor. Vi föddes med fri vilja och den tar framför allt kristendomen (inte alla kristna) och i mång och mycket islam bort helt så att dessa människor styrs som marionetter och lever i fruktan. Dock har det på senare tid visat sig att fler och fler oavsett religion tycker lika om den icke påtvingade andlighet. Problemmet är att om man inte gör som den stora massan så måste man hängas ut och nedvärderas, för det är precis det du gör i ditt inlägg.

    Det är viktigt för mig (och underbart) att kunna säga att kristen tro, och Frälsningsarméns existens, inte handlar om andliga intressen utan en livsförvandlande gemenskap med treening Gud. Ande, kropp och själ i en god gemenskap. Detta var intressant att läsa faktiskt, det du skriver är just andlig tro.

    • Hej Jessan. Du tar upp något jätte viktigt. Jag är väl medveten om att vi människor lätt kan bli otrevligt påstridiga kring frågor vi upplever som livsviktiga. Den fria viljan är både underbar och svår. Den fria viljan kan bli destruktiv (för sig själv och andra) om den inte fostrats på ett kärleksfullt och ansvarsfullt sätt. Företrädare för religioner behöver ständigt vaka över frestlesen att bli dömande och auktoritära.
      Mitt syfte med det jag säger i inlägget är att uppmuntra den fria viljan, att peka på en sund andlighet som hör ihop med en god och kärleksfull Gud. Om människor väljer den tron eller inte – det är deras fria val.
      Marie

      • En stilla undran nu. Du skriver: Mitt syfte med det jag säger i inlägget är att uppmuntra den fria viljan, att peka på en sund andlighet som hör ihop med en god och kärleksfull Gud. Fast den kristna Guden framställs faktiskt som hård och kallhammrad. Gör man honom inte till viljes straffas man. Har studerat bibeln under den tid jag faktiskt var kristen, jag upptäckte att jag inte alls hör hemma i kristendomen, dels pga att bibeln oftast säger en sak och dom “högre” kristna en annan. Dock ska jag tala om att min familj som består av 6 personer så har vi 4 olika religioner inom familjen.

      • Hej igen Jessan,
        Jag vet mycket väl att du beskriver en bild och erfarenhet av kristen tro som en del har. Som du säkert förstår av det jag skriver så är min erfarenhet en helt annan.
        Om vi nu för resonemangets skull utgår ifrån traditionell kristen tro att Jesus är Guds son och att han på sin Faders uppdrag vill visa den sanna bilden av Gud, så är min tolkning av Nya Testamentet att Gud är den som anstränger sig för att visa sin godhet och kärlek mitt i en värld som är fylld av ondska.
        En bra introduktion till kristen tro, där man får ställa alla slags frågor, är att gå en Alpha kurs. Sådana grundkurser anordnas av många olika slags kyrkor. Har du möjlighet så kolla upp om någon kyrka i din närhet har en Alpha kurs.
        Marie

  2. Gabriela Pöntinen

    Så sant som du säger. Många jag möter säger att det är så svårt att nå männsikor med evangelium. Jag tror snarare att törsten efter andlighet är så stor bland männsikor så när vi inte är där och presenterar Jesus tar annan “andlighet” över medan vi gömmer oss med huvudet i sanden och ojar oss över torkan och ber om väckelse. Det ska vi, vi ska be om väckelse men vi måste ochså vilja vara ute och vara bland människor. Därför har jag nu själv valt att komma tillbaka till armén och arbeta för att nå människor för Jesus.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s