Schlager och Frälsningsarmén

Det här är ett sammanhang som passar oss.

Och då tänker jag inte på att Frälsningsarmén i sin engelska ungdom gärna tog upp Music Hall artisternas slagdängor för att sätta frälsningsbudskapets text till dem.

I Expressens Schlager Guide finns nu vår första helsides annons inne som berättar om allt som vi gör. Spännande läsning för alla som inte vet vad som finns bakom julgrytan. Säkert upplysande för många frälsningssoldater också som inte har hela-landet-perspektivet.

För att inte riskera att hamna i facket av entreprenörer av social verksamhet är rubriken tydlig och klar: Tron är bara halva sanningen.

Vi annonserar inte i kristna tidningar. Det är ju som att ge bagarbarnen bullar. Det är ju en urkristen insikt att tro och handling är två sidor av samma mynt. Eller två händer på samma kropp. Eller samma par händer som lyfts i lovsång och till att tjäna med. Peter Halldorf (en av mina favorit medvandrare in i det andliga livets djup och vardag) formulerar det så fint i sin bok Andens folk. En lärjungavandring genom Apostlagärningarna. (Sid 22-23)

“Det är med Kristi kropp, församlingen, som med Kristus: hon vittnar genom vad hon är, mer än genom vad hon säger…. Kyrkans kallelse är att låta världen se – först då kan den tro. Tron är inte en idé man tillägnar sig. Den är en gåva man får av Anden. “

Annonsen i schlager guiden är bara början. Våra vittnesbörd kommer att dyka upp i fler dagstidningar. Det är inte alls frågan om någon hurra-vad-vi-är-bra ton. Det är konsumentupplysning. Vi vill locka fram den potential till godhet som finns i varje människa. Och vi vill koppla den godheten till tron på en levande Gud.

Till skillnad från schlagerfestival tävlingarna som börjar till helgen så blir ingen utslagen från godhetens scen. Bonus blir det dock för den som möter hela sanningen  i mötet med levande lärjungar och en levande Gud.

För ordningens skull ska jag också nämna att vi endast annonserar i tidningar som ger oss rejäla rabatter. Då räcker det budgeterade beloppet långt och goda nyheter dyker upp bland oroande världshändelser och konsumtionskrävande annonser.

För övrigt var det inget av intresse som jag såg i schlager guiden. Det skulle i så fall vara några recept. Godhet handlar det ju som sagt om.

4 responses to “Schlager och Frälsningsarmén

  1. Gör ni så mycket. Som civilist trode jag ni bara hade myrorna, härbärgen och glada sånger om jesus som är lätta att sjunga med i.

    • Tack för sin kommentar. Jag hoppas att du känner det som en uppmuntran att du nu vet lite mer. Den glada sången om Jesus har vi som underton i allt. Jag ber att Gud ger den sången till ditt hjärta också.
      Marie

  2. Erik.
    Det får vi tar när vi presenterar vad frälsningen är. Det är att predika eller att vittna. Innan vi kan predika sanningen behöver vi få människor inom hörhåll. “Det är först när frågorna ställs som predikan blir menigsfull”, skriver också Peter Halldorf. Nu talar vi om Frälsningsarmén och svarar på de frågorna. Vittnesbördet om frälsningen ges bäst i de personliga mötena. Men vi ska försöka fånga upp det i nästa steg av annonseringen också.
    Marie

  3. Erik Johanssson

    Tänk om den reklamplatsen använts till att få fram ett sant budskap. Som att tron är hela sanningen, tillexempel. Bara en tanke…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s