Ny tjänst 1.

Han heter Nisse. Det handlar om grannens katt. Från och med idag är jag ansvarig för hans ut- och ingång och allmänna välfärd under tre veckor.

I natt har han som vanligt patrullerat sitt revir. Han satt utanför dörren till sitt hem när jag kom i morse. Han såg säkert fram emot att få njuta av mat och värme och en god dags sömn. Men, med en främmande människa i huset kände han sig inte alls bekväm med att gå in. Det var dock inte värre än att han lät sig infångas vid stugknuten och bäras in. Hans sprattlande protester mot en relativt främmande människas grepp hjälpte inte.

Det skall alltså bli min tjänst inom den närmaste tiden. Katten in på morgonen och ut på kvällen. Nu får jag bara hoppas på att Nisse har känsla för att jag skall med ett tåg på morgonen. Kanske en varning är på sin plats till mina kollegor. Jag kan komma att drabbas av kattförsening.

Jag får trots allt lita på katters starka känsla för att ha det bekvämt i livet. Om han vill njuta av sin vanliga mjuka sovplats och mat i magen så gäller det att inte trilskas om morgonen.

Må detta bli en tjänst till allas välbefinnande och Guds ära. Lite belöning väntar jag mig. Att han slutar lurpassa på fåglarna vid mitt fågelbord.

Vad Ny tjänst 2 är återkommer jag till i morgon.

Leave a Reply

