Det finns tro och det finns tro

Tron som företeelse kan vända sig mot olika ritualer och gudar. Det framgick klart i ett reportage både i Rapport och i Dagens Nyheter igår om gruppen First aid kit. Deras nya album tycks göra alla resencenter glada.

 “Systrarna Söderberg sjunger – likt forna tiders frälsningssoldater – sina sånger med trossäker glöd.”

Skriver DN. Jag finner inget märkvärdigt med sångens text men bildspråket i videon väcker funderingar. Där finns ett stort kors med en märklig New Age kista som släpper ut rök. En tydlig anknytning till en tro, men vad för slags tro? Inte varken forna tiders eller nutida frälsningssoldaters tro i varje fall.

Exemplet visar att begreppet “tro” inte är entydigt. Det finns 1041 st registrerade trossamfund i Sverige enligt SCB. Det finns alltså anledning för kristna kyrkor idag att vara tydliga.

När Frälsningsarmén säger att Tron är bara halva sanningen så handlar det dels om att tron som företeelse inte är nog. Det räcker inte med en känsla som utgår från mig. Vår tro är ett konkret frälsningserbjudande som utgår från Gud. Marcus Birro kommenterar det med tankeväckande tydlighet i gårdagens Dagen.

Dels vill vi med vår devis, som kopplas till en bred information om vad Fräslningsarmén gör, lyfta fram att tro och handling är oseparerbara. Både Gamla Testamentets profeter och Jesus vittnar om att en levande tro intimt hör ihop med praktisk handling. Se till exempel vad profeten Jesaja (58:6-9) säger, eller vad Jesus hälsar till Johannes Döparen: ”Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser:  att blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva hör, döda står upp och fattiga får ett glädjebud.” Matt.11:4-5

I verkligheten kan man ju inte dela upp livet i två halvor. Hjärtats tro, munnens bekännelse och våra handlingar är integrerade. Tror jag.

2 responses to “Det finns tro och det finns tro

  1. 1041 trossamfund i Sverige?! Jag trodde det var en felskrivning, men i länken står det faktiskt så. Jag undrar just vad de är för några och hur man har räknat.

    Men Medelsvensson vet nog inte så mycket om dem som helhet; och jag har intrycket av att den uppfattning sagde M. har om tron nog är ganska oklar.

    Vi (som har en tro) har nog anledning att försöka torgföra den litet bättre. Hur det nu ska gå till.

    • Ja Sven, vad vet folk egentligen? Senast i tisdags mötte jag några nya bekanta under en kväll. En bra bit in i kvällens samtal framkom det att jag var den första personliga kristna, och naturligtvis från Frälsningsarmén, som den personen någonsin mött.
      Min hållning numera är att inte förutsätta något om vad folk vet. De kan vara helt nollställda, ha fördomar eller vara insatta. Huvudsaken är att skapa ett förtroende i den första kontakten så att ett respektfullt och gott samtal kan fortsätta.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s