Hämnd bör inte populariseras

Kanske är det en tillfällighet, men i så fall en lämplig sådan.

Det finns stora affischpelare på sta’n som annonserar TV3s nya serie Revenge – Hämnd. Samtidigt har Svenska Dagbladet haft en artikelserie om Svåra minnen och kom igår till frågan om skuld, hämnd och upprättelse.

Suzanne Kaplan, som forskar och undervisar om försoning intervjuas. Hon säger bland annat att man inte får tillbaka sin värdighet om man hämnas och att bitterhet sliter sönder och fräter. Hon ger insiktsfulla och praktiska kommentarer.

Försoning är något av de vackraste ord jag vet. Jag blir alltid gripen och gråtfärdig när jag ser äkta försoningsscener mellan människor i någon film eller på riktigt. Hur viktig vår egen vilja och medverkan till försoning än är så kommer ändå vår mänskliga förmåga till en punkt där den inte räcker till.

Den försoning som Jesus förmedlar mellan oss och Gud griper in i vårt djupaste ursprung och vår identitet. Den tas inte emot i proportion till vår förmåga att förstå vad vi ska göra utan ifrån vår insikt att jag ingenting kan göra – annat än att i tro ta emot Jesu kärlek.

Nej, jag vill inte se på program där hämnd populariseras. Jag vill se in i den fullkomliga försoning som strålar ut från Kristus. Det är ett bra “program”.

Leave a Reply

