Alltid hela sanningen

Det är spännande när nya lanseringar får uppmärksamhet. Likgiltighet är det värsta som kan hända när något viktigt finns att säga. När Frälsningsarmén i Sverige idag lanserar sin nya utåtriktade profil så får jag flera och olika reaktioner.

Utöver en uppfräschad sköld, som sedan slutet av 80-talet är vår mest synliga symbol, så har vi också devisen “Tron är bara halva sanningen”.

När ett sådant uttryck plötsligt landar inför människors ögon så kan man ju tänka åt både det ena och det andra hållet. “Vadå, ska Frälsningsarmén syssla med halva sanningar?”

När vi har något att säga så är det inte endast budskapet som är viktigt utan vem vi ska säga det till. Denna devis är inte till för att beskriva varför Gud har upprest Frälsningsarmén och vad som är vår fullständiga identitet. Vi är okuvligt stolta över Guds hela sanning om hans fullkomliga frälsning från synd och heliga vilja att bevara oss heliga.

En devis kan inte vara lång eller ge en uttömmande förklaring. Dess syfte är att snabbt nå människor som har en liten eller ingen kunskap om Frälsningsarmén. Det skall vara en aptitretare. Precis som redan har skett så ska den väcka frågor om helheten. Människor som nås av våra annonskampanjer och insamlingsbrev tror oftast att det sociala arbetet är helheten. Vi vill locka till eftertanke med att tydliggöra tron som den hela verkligheten. Men vi säger inte allt på en gång.

När man använder ett kort uttryck som Tron är bara halva sanningen så är det just ett uttryck, en ingång till något större. Det har aldrig varit tanken att det skall vara ett bokstavligt uttryck för vår teologi.

När vi formulerar oss på detta sättet känner jag en stark likhet med Jesu sätt att kommunicera. Han säger till exempel att om vårt öga eller hand förleder oss så ska vi riva ut det, hugga av den. (Matteus 5:29-30) – men det tar vi ju inte bokstavligt!

När Jesus talade i liknelser och bilder var det ofta med överdrifter och oväntade vändningar för att väcka uppmärksamhet och locka till frågor som sökte efter den djupare sanningen.

När vi formulerar oss för att kommunicera med allmänheten kan vi aldrig i ord få med hela sanningen. Den uppstår endast i mötet med levande människor och en levande Gud. Det finns ingen PR kampanj i världen som kan ersätta det levande mötet mellan människor. Den hela sanningen om Guds kärlek och godhet uttrycks lika komplett i det sociala arbetet som i gudstjänten.

Vårt nya sätt att kommunicera kan varken bättra på eller förminska den goda verklighet av kristet lärjungaskap som pågår varje dag i våra verksamheter. Vad vi vill uppnå genom PR är att Frälsningsarmén inte förblir en väl bevarad hemlighet för en stor del av Sveriges befolkning.

10 responses to “Alltid hela sanningen

  1. Marie, du skriver att “likgiltighet är det värsta som kan hända när något viktigt finns att säga”. Det håller jag med om men vad är det som är så viktigt att säga att tron måste förnekas? Du förklarar dig inte.
    I lanseringen står: “Med den inledande kampanjen ‘Tron är bara halva sanningen’ vill vi berätta om vårt breda och omfattande sociala och kyrkliga arbete utfört utifrån vår kristna tro”. Om “vår kristna tro” bara är halva sanningen vad är då den andra halvan av sanningen?

    Om det är den andra halvan kampanjen skall handla om så borde du kunna redogöra för den. Men sanningen är att det inte finns någon annan halva. Tro är tro allt annat är av ondo.

    “Ert tal skall vara ja, ja, och nej, nej. Allt utöver det kommer från den onde.” (Matt. 5:37).
    “Rättfärdighet från Gud uppenbaras i evangelium, av tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige skall leva av tro”. (Rom. 1:17).

    Jag har växt upp i FA och fått barnatron med mig från början men ända tills min 38-årsdag var tron för mig en halvsanning. Jag trodde därför att andra mött Honom det var först när jag själv mötte Jesus som tron blev min. Det var inte “halva sanningen” jag mötte det var Sanningen.

    Korset är en dårskap för dem som inte tror, 1 Kor. 1:18. Hur skall man då förstå vad Jesus gjorde på korset om vår tro bara är halva sanningen? Det är först när vi mött Sanningen som vi genom tro förstår korset. Det är när Frälsningsarmén gjort sig av med halvsanningarna som människor kommer att förstå vad vi håller på med.

    Lyd ett råd: Dra tillbaka kampanjen innan den gör mer skada för vårt folk än nytta.

    Gud välsigne kommendören!

    • Marie Willermark

      Bäste Rolf!
      Se svaret i det tidigare inlägget.
      Det handlar alltså inte om att definiera tron utan att skapa en kontakt till nya människor.
      Det finns ingen tveksamhet i det budskap vi ger till alla medarbetare i kårer eller det sociala, att allt vi gör förutsätter att Gud är närvarande med sin kärlek och makt till att fullkomligt frälsa, upprätta och helga.
      Det avgörande med kampanjen är inte så mycket formuleringen i sig utan att det finns en verklighet i mötet med varje frälsnigssoldat och i varje verksamhet där trons fullhet praktiseras.
      Hälsningar i Kristus. Marie

      • Rolf Nyström

        Tack Marie för ditt svar. Men det är väl de utomstående kampanjen vänder sig till, eller har jag misst något? De kommer att läsa devisen, rycka på axlarna och säga: “Det visste jag väl redan”.

        Är det inte svårt nog att förklara tron än att vi nu också påstår att det behövs mer än att bara tro. Var det inte Martin Luther som sade: “Tron allena”. Nu behövs det tydligen något mer annars skulle ni inte påstå det.
        Den religiösa människan har alltid strävat efter något mer än tron. Vi borde lägga religionen bakom oss och tro på Gud så att HAN kan verka genom oss.

        Hälsningar Rolf

      • Hej Rolf!
        Jo, det är utomstående som vi vänder oss till. De flesta svenskar vet mycket lite om vad vi är och vad vi står för. 25% av alla svenskar mellan 18-29 vet inte ens att vi finns. Så kampanjens syfte är dels att fylla ett rent informationsbehov.

        Social verksamhet sysslar många med, ideellt och som affärsverksamhet. Vi vill lyfta fram mångfalden i det vi gör, att vem som vill kan vara delaktig i det samt att vår ideologiska grund är den kristna tron.
        Den teologiska frågan, som du kommer in på, om vad som är grunden för vår frälsning, kan vi följa upp först när det blir personlig kontakt på någon kår. Där ger våra lärosatser klara besked. Vi talar inte om två halvor av liv utan ett integrerat, inkarnerat liv. Jesu gärningar var tecken på Guds rikes närvaro och oftast första steget till syndernas förlåtelse.

        Tack för ditt engagemang. Gud välsigne dig.
        Marie

  2. Frälsningsarmén i vårt land lanserar en devis:” TRON ÄR BARA HALVA SANNINGEN”
    Med rätta,stormar officersskolans kadetter och flera som kontaktat mig inför denna lögn och bedrägeri.Devisen lanseras till alla kårer i vårt land. Låt oss i fortsättningen bära den röda skölden som talar om TRO på Jesus Kristus som är sanningen,vägen och livet.
    Vår uppgift är att upprätta barmhärtighetens tjänare och verka för väckelse, helgelse och för kunna Guds ord klart och tydligt.
    Låt oss be för Frälsningsarmén ledning som tydligen tappat tappat den andliga orienteringen.
    OBS ! Fråga till PR avd. vad är kostnaden för att modernisera skälden ?

    • Marie Willermark

      Bäste Roger,
      Det är klart att det blir hel fel om man läser uttrycket “Tron är bara halva sanningen” som en definition av Frälsningsarmens grund för vår existens.

      Det är ett uttryck som är ett understatement. Man säger mindre än man menar. Det är ett kontaktord som ska skapa nyfikenhet. Målgruppen är alla desvenskar som inte vet något om kristen tro och inget om Frälsningsarmén. Informationskampanjen handlar om det som alla kan förstå – vårt sociala arbete. När vi berättar vad vi gör så vill vi lyfta fram ordet TRO och inte social. Så fungerar kommunikation när vi ska nå utanför dem som redan känner oss.

      Jag kan försäkra dig att Frälsningsarméns ledning är helt överlåten till att allt vi är och gör skall tjäna till att vinna Sverige för Gud. Den striden förs på många fronter. Det är god Frälsningsarmé anda att säga något på ett sätt som väcker uppmärksamhet. Först när någon tittar upp från likgiltigheten kan vi skapa en djupare kontakt.
      Hälsningar i Jesu nåd och kraft – Blod & Eld.
      Marie

  3. Daniel, Markus och Irene,
    Tack för era inlägg. Jag har inga problem att hålla med om era synpunkter. De är relevanta och sanna men i sitt sammanhang och för sitt syfte så är den annonskampanj som kommer också relevant.
    Syftet med den är att nå alla dem som inget vet och behålla intresset så att det blir en pågående kommunikation. “Tron är bara halva sanningen” är en anslag som ska väcka uppmärksamhet. När vi fått uppmärksamhet och en kontakt kan vi börja vinna hjärtan. Denna kampanjen skall inte vara bestående. Det är ett anslag som finns kopplad till insamlingsutskick via direktmejl.
    Det handlar å sin sida inte endast om att få in pengar utan varje givare är en viktig medarbetare. Tack vara deras ekonomiska engagemang kan vi ha kårer, nysatsningar och socialt arbete där vi möter människor och kan leda dem till frälsning.
    Mer information om detta kommer efter hand via interna kanaler.
    Marie

  4. Irene Hällberg

    Instämmer helt med Markus och Daniel. Det är inga större problem för oss att få fram att vi arbetar socialt. I den mån människor vet något om oss så är det oftast det sociala arbetet de känner till. (möjligen också något om några äldre damer med gitarrer och insamlingsbössa)
    I det sociala arbete i Frälsningsarmén jag är inbegripen i får vi gång på gång förklara att vi är en “kyrka” och att vår verksamhet grundar sig på frälsningen i Kristus och hans ord. Jag är övertygad om att det är det budskapet som måste fram. Tron är hela sanningen, den omfattar allt.

  5. För mig är det mycket mer angeläget att människor i Sverige får veta vem Jesus Kristus är än att de får veta vad Frälsningsarmén är. Vårt uppdrag finns ju i namnet, ” Frälsningsarmén – vi är vad vi heter”. En annonskampanj om Jesus, det kanske hade väckt uppmärksamhet?
    Markus Kihlagård

  6. Människor som nås av våra annonskampanjer och insamlingsbrev tror oftast att det sociala arbetet är helheten. Vi vill locka till eftertanke med att tydliggöra tron som den hela verkligheten.

    Då borde logiken vara : “Det sociala arbetet är inte hela sanningen” Så behöver vi inte göra våld på sådana begrepp som “tron” och “sanningen” i synnerhet som tron ÄR hela sanningen bakom allt vi är och gör?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s