Vänsterpartiet och bibliska principer

Det har stått en del om att förtroendevalda i Vänsterpartiet förväntas avstå en del av sina ersättningar. I stället för att hela arvodet helt lagligt och normalt hamnar i egen ficka skall också partiet få en del.

Det är ju en princip helt i linje med det bibliska tiondegivandet. Noteras ska kanske att det var partiets medlemmar och inte de förtroendevalda själva som röstade igenom skärpningen på området.

Nu påstår jag inte att ett parti kan ha gudomlig status men likheten med en biblisk norm är att ideologin inte endast skall vara en teori utan bekräftas i praktisk handling.

Varför vill Gud att ska vi ge vår församling eller Frälsningsarmé kår (som företrädare för Guds rike) en bestämd del av våra inkomster? Är man en bättre kristen om man ger sitt tionde? Ligger inte ett sådan inställning nära avlatshandeln – man köper sig till Guds välbehag?

Om ett parti kan ha det som en del av sin ideologi så finns det än större anledning för Guds barn att veta varför detta är viktigt. I fjärde Mosebok kapitel 18 från vers 20 finns en del av bakgrunden.

Det är dels en överlevnadsfråga för den troende gemenskapen. Man kan inte betala räkningar med frivilliga arbetstimmar. Leviterna hade inget land att leva av så övriga familjer gav dem sitt tionde som uppehälle. Leviternas, prästernas, tjänst inför Gud var hela nationens grundval. Alla skulle bidra till den. Leviterna skulle å sin sida ge tionde av vad de fick som ett offer till Gud.

Dels är givandet Guds säkerhetsspärr mot själviskhet, självtillräcklighet och girighet. Det är inte en handling för att få välsignelse utan ett gensvar till att Gud redan har välsignat mig. Det är dessutom en mycket rättvis, proportioneligt sätt att bidra till de gemensamma kostnaderna.

Nu är kyrkan ingen förening så man kräver inte in medlemsavgifter. Vi tar risken att låta människor ta det beslutet själva. Vill jag rädda mig från materialismen och egoismen så tränar jag hela tiden på givandets glädje.

Vänsterpartiet är sunt bibliska utan att de förmodligen själva vet om det. Jag ser fram emot att andra områden i samhället, där VD:ar och bolagsbossar belönar sig själva oskäligt genom andras arbete, får upp ögonen för hur de kan bevara sina själar lite mer hälsosamma. Ge bort tionde av era inkomster till Guds rike. Och tala inte om det för någon.

2 responses to “Vänsterpartiet och bibliska principer

  1. Först bög-hatare och nu kommunist, kommendören slutar inte att förvåna!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s